- Ζήτα τον Γκοβίντα ˙ ζήτα τον Γκοβίντα ˙τον Γκοβίντα ζήτα, ω ανόητε. Όταν έλθει η μοιραία στιγμή( του θανάτου),η επανάληψη των γραμματικών κανόνων, δεν θα μπορεί να σε σώσει.
- Ω άμυαλε, εγκατέλειψε την ακόρεστη επιθυμία για πλούτη. Καλλιέργησε ιδέες για την Πραγματικότητα, με έναν νου εγκρατή. Ας είναι ο νους σου ικανοποιημένος με όποια ανταμοιβή λαμβάνεις από τους καρπούς των πράξεών σου.
- Των κοριτσιών τα στήθη και τον αφαλό κοιτάζοντας, μην παρασύρεσαι και ξετρελαίνεσαι. Είναι μια μορφή από σάρκα και λίπη. Αυτό σκέψου ξανά και ξανά.
- Η σταγόνα που κυλάει στο φύλλο του λωτού είναι εφήμερη ˙παρόμοια και η ζωή είναι υπερβολικά εφήμερη. Μάθε ότι ολόκληρος ο κόσμος φθείρεται από την ασθένεια και την έπαρση και χτυπιέται από την θλίψη.
- Όσο μπορείς και κερδίζεις χρήματα, τόσο οι συγγενείς και φίλοι σε αγαπούν. Όταν όμως γίνεσαι ανήμπορος, κανένας δεν ρωτάει για σένα, ούτε και στο ίδιο σου το σπίτι.
- Όσο υπάρχει πνοή στο σώμα, τόσο οι συγγενείς ρωτούν για την ευημερία σου. Από την στιγμή που η πνοή θα φύγει και το σώμα πεθάνει, ακόμη και η σύζυγος φοβάται αυτή την νεκρή σορό.
- Όταν είναι κανείς παιδί, προσκολλάται στο παιχνίδι˙ όταν είναι νεαρός, προσκολλάται στις νεαρές κοπέλες. Όταν είναι γέρος, βυθίζεται στην ανησυχία. Αλίμονο, κανείς δεν προσκολλάται στο υπέρτατο Μπράχμαν.
- Ποια είναι η σύζυγός σου; Ποιος είναι ο γιος σου; Πολύ μυστηριώδης είναι αυτός ο σαμσάρα. Σε ποιόν εσύ ανήκεις; Ποιος είσαι; Από πού ήλθες; Αναλογίσου αυτήν την Αλήθεια, αδελφέ μου.
- Μέσω της συναναστροφής των σοφών, πετυχαίνεται η μη-προσκόλληση˙ μέσω της μη-προσκόλλησης, πετυχαίνεται η απαλλαγή από την πλάνη ˙μέσω της απαλλαγής από την πλάνη, γίνεται αντιληπτή η αναλλοίωτη Πραγματικότητα ˙μέσω της αντίληψης αυτής πετυχαίνεται η απελευθέρωση σε αυτήν εδώ την ζωή.
- Όταν το σφρίγος της νεότητας χάνεται, που είναι το παιχνίδι των παθών; Όταν το νερό εξατμίζεται, που είναι η λίμνη; Όταν τα χρήματα χάνονται, που είναι οι συγγενείς και φίλοι; Όταν η αλήθεια γίνεται γνωστή, που είναι ο σαμσάρα;
- Μην νιώθεις περηφάνια για την νιότη, τα πλούτη και τους φίλους σου, γιατί ο χρόνος σε μια στιγμή τα παίρνει όλα. Παράτησε όλα αυτά που η φύση τους είναι απατηλή και αντιλαμβανόμενος την κατάσταση του Μπράχμαν, ταυτίσου με Εκείνο.
- Η μέρα και η νύχτα, το βράδυ και το πρωινό, ο χειμώνα και η άνοιξη έρχονται και φεύγουν ξανά και ξανά. Ο χρόνος παίζει και η ζωή φεύγει, κι όμως δεν αντιστέκεται κανείς στα κύματα των επιθυμιών.
- Που είναι η σύζυγος και τα πλούτη σου για τα οποία ανησυχείς, ω άμυαλε; Μήπως δεν υπάρχει τάχα για σένα εκείνος που φροντίζει για όλους; Στους τρεις κόσμους μόνο η συναναστροφή με τους σοφούς μπορεί να χρησιμεύσει σαν βάρκα για να διασχίσεις την θάλασσα της γέννησης και του θανάτου.
- Οι ασκητές με τα μπλεγμένα μαλλιά, ή με ξυρισμένο το κεφάλι, ή πάλι με μαλλιά βγαλμένα τρίχα-τρίχα και άλλοι που περιφέρονται φορώντας πορτοκαλιά ενδύματα, όλοι αυτοί οι άμυαλοι κοιτάζουν μα δεν βλέπουν. Εμφανίζονται έτσι με διάφορους τρόπους για να κερδίσουν τα προς το ζην.
- Το σώμα γίνεται ανήμπορο˙ τα μαλλιά γκριζάρουν˙ ξεδοντιάρικο γίνεται το στόμα˙ ο γέρος περπατάει με την βοήθεια του μπαστουνιού του. Κι όμως ακόμη και τότε δεν εγκαταλείπει τις ατελείωτες επιθυμίες.
- Κάθεται μπροστά στην φωτιά ή με τον ήλιο να τον χτυπάει στην πλάτη˙ την νύχτα κοιμάται με τα γόνατα να ακουμπάνε στο πηγούνι του˙ δέχεται ελεημοσύνες στα απλωμένα χέρια του˙άστεγος, ζει κάτω από τα κλαδιά των δένδρων. Κι όμως ποτέ δεν ελευθερώνεται από τα δεσμά των επιθυμιών.
- Μπορεί να πηγαίνει κανείς για προσκύνημα στον τόπο όπου ο Γάγγης χύνεται στην θάλασσα, να τηρεί τους θρησκευτικούς όρκους με επιμέλεια ή να κάνει αγαθοεργίες. Αλλά, σύμφωνα με όλες τις σχολές σκέψης, αν δεν διαθέτει την Γνώση, δεν θα κερδίσει την απελευθέρωση ούτε και σε εκατό ζωές.
- Ζώντας σε ναούς ή κάτω από δένδρα και έχοντας για κρεβάτι το γυμνό
έδαφος, φορώντας ρούχα από δέρμα ελαφιού και απαρνούμενος όλα τα
αποκτήματα και την επιθυμία για απολαύσεις-σε ποιόν μια τέτοια απόσπαση
δεν θα έφερνε ευδαιμονία;
- Είτε είναι ασκητής(γιόγκι) είτε είναι άνθρωπος κοσμικός(μπόγκι), είτε βρίσκεται με πολλούς συντροφιά, είτε απομονωμένος από το πλήθος∙ εκείνος του οποίου ο νους προσηλώνεται στο Μπράχμαν, σε ευδαιμονία, πράγματι σε ευδαιμονία, μόνο σε ευδαιμονία ζει.
- Αυτός που έχει μελετήσει έστω και λίγο τη Μπάγκαβατ Γκίτα, που έχει πιει έστω και μια σταγόνα από το νερό του Γάγγη και έχει λατρέψει έστω και μια φορά τον Μουράρι, αυτός δεν πρόκειται ποτέ να φοβηθεί τον Γιάμα.
- Μια ακόμη γέννηση και θάνατος ξανά κι έπειτα πάλι να βρίσκεσαι στην μήτρα της μητέρας. Ατέλειωτος είναι αυτός ο ωκεανός της εγκόσμιας ύπαρξης(σαμσάρα) και δύσκολα διασχίζεται. Μέσω της άπειρης ευσπλαχνίας σου, σώσε με από αυτήν , ω Μουράρι.
- Αυτός που φορά ρούχο φτιαγμένο από κουρέλια, που βρίσκει στον δρόμο πεταμένα˙ αυτός που βαδίζει στην ατραπό που υπερβαίνει το καλό και το κακό˙ ο γιόγκι του οποίου ο νους είναι σε απόλυτη ένωση μέσω του γιόγκα, χαίρεται σαν ανέμελο παιδί ή σαν τρελός.
- Ποιος είσαι εσύ; Ποιος είμαι εγώ;Από που ήλθα; Ποια η μητέρα μου; Ποιος ο πατέρας μου; Ερευνώντας με αυτόν τον τρόπο, εγκατέλειψε όλον τον χωρίς ουσία κόσμο της εμπειρίας, σαν ένα δίχως νόημα όνειρο.
- Μέσα μου, μέσα μου, και οπουδήποτε αλλού, υπάρχει μόνο ο Βίσνου. Μάταια θυμώνεις μαζί μου, και είσαι ανυπόμονος. Αν θέλεις να φθάσεις σύντομα στην κατάσταση του Βίσνου, κράτησε τον νου ατάραχο σε όλες τις περιστάσεις.
- Μην προσπαθείς να απομακρύνεις ή να φέρεις κοντά τους αντιπάλους, τους φίλους, τους γιους ή τους συγγενείς σου. Δες τον Εαυτό σε όλους και σε όλα και εγκατέλειψε τις διαφορές που γεννιούνται από την άγνοια.
- Εγκαταλείποντας την επιθυμία, την οργή, την απληστία και την πλάνη, διαλογίσου πάνω στον Εαυτό: Ποιος είμαι; Άμυαλοι είναι εκείνοι που δεν έχουν αυτογνωσία και βασανίζονται σαν να είναι στο σκοτάδι της κόλασης.
- Διάβασε και ξαναδιάβασε την Γκίτα και ψάλλε τα χίλια ονόματα του Θεού. Διαλογίσου πάνω στον σύζυγο και κύριο της Σρι. Ο νους ας προσηλώνεται στην συντροφιά των σοφών και τα πλούτη ας μοιράζονται σε αυτούς που έχουν ανάγκη.
- Για χάρη της ικανοποίησης οι άνθρωποι παραδίδονται σε σαρκικές απολαύσεις˙ έπειτα όμως εμφανίζονται ασθένειες στο σώμα. Αν και στον κόσμο αυτό ο θάνατος είναι το τέλος, εντούτοις αυτοί δεν εγκαταλείπουν την ακόλαστη συμπεριφορά τους.
- Ο πλούτος είναι ανώφελος˙ έτσι να σκέπτεσαι συνέχεια. Δεν γεννιέται η παραμικρή ευτυχία από αυτόν˙ αυτή είναι η αλήθεια. Ο πλούσιος φοβάται ακόμα και τον γιο του ˙ παντού αυτή η κατάσταση επικρατεί.
- Έλεγχος της αναπνοής, αποτράβηγμα των αισθήσεων από τα αντικείμενά τους, έρευνα που συνίσταται στην διάκριση ανάμεσα στο αιώνιο και στο παροδικό, συνεχής επανάληψη των μάντρα, άσκηση του σάμαντι ˙ αυτά να εκτελείς με επιμέλεια ˙ με μεγάλη επιμέλεια και ζήλο.
- Όντας βαθιά αφιερωμένος στα Λώτινα πόδια του Διδασκάλου, σύντομα θα ελευθερωθείς από την ταραγμένη θάλασσα του σαμσάρα. Με τον έλεγχο των αισθήσεων και του νου θα αντιληφθείς τον Θεό που ενοικεί στην καρδιά σου
Adi Sankara-Bhaja Govindam
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου